A címben említett kérdés foglalkoztat leginkább mostanában. Az utolsó bejegyzés óta eltelt időben szinte semmit nem sikerült haladni előre a diplomával, ami lássuk be igencsak aggasztó. Bár lehet, hogy bizonyos szemszögből nézve mégiscsak sikerült olyasmiket csinálni, amik majd használhatóak lesznek később. Hadd magyarázzam meg értelmesen.
 

Jelenleg a stúdióban nem azon folyik a munkálkodás, hogy végre találjunk valamilyen problémát ezen a nyamvadt szigeten amit meg lehetne oldani, hanem különböző egyhetes feladatokat sóznak ránk, amiket minden héten szépen prezentálni kell. A probléma ott van, hogy ezek a feladatok csak közvetve kapcsolódnak a tervhez. De nézzük sorban.

Három feladat van a tanterv szerint, amik rá kellene, hogy vezessenek az ótra, hogy megtaláljuk, mit is szeretnénk tervezni. Ezek közül az első a klímaelemzés. Mivel Görögországba készül a terv, ahol jelentősen más klíma uralkodik, mint itt első kis munkaként kellett készíteni egy elemzést a földön előforduló összes klímáról és a bennük kialakult építészetről, valamint a kettő kapcsolatáról. Érdekesnek hangzik, az is volt, de valószínűleg csak nekem volt igazán hasznos, mivel én ültem legközelebb a kiakasztott papírhoz így én tudtam lecsapni a mediterrán klímára.

- Kép: Ulrike Maucher: Climate research, Hochschule Liechtenstein 2009

Aki mondjuk a tundrát kapta az egy hétig tanulmányozhatta, hogy ott hogyan építkeznek majd eltöprenghetett rajta, hogy ezt hogyan tudja majd hasznosítani Hydrán. Nem mondom, hogy sehogyan, de mindenesetre nagyon nehezen. Mivel nekem a mediterrán éghajlatot sikerült kifogni, közvetlen eredményei vannak a kutatásnak, amik talán hasznosíthatóak lesznek. Érdekességként megemlíteném, hogy arra lettem figyelmes, hogy az ókori görögöktől kezdve a rómaiakon és a törökön át egészen a 19. századik szinte ugyanazokat a technikákat alkalmazzák a túlmelegedés ellen az építészetben. Szerintem ez nagyon érdekes volt :) Na mindegy, megvolt ennek az előadása, ami után magkaptuk a második ilyen feladatot.
 

A második feladat egy egy-légteres kis koli szerű épület tervezése volt Hydrára. A feladat szerint egy 200 m3-es kolit kellett tervezni olyan arányokkal ahogyan tetszik. Izgalmasan hangzik, jó alkalomnak látszott az első feladat során megszerezett tudás hasznosítására. Azonban kiderült, hogyegy hét alatt kell 1:20-as terveket produkálni, 1:20-as modellel együtt, plusz kétféle szimulációs szoftverrel kiszámolni mennyi a belső hőmérséklete az épületnek az év során, illetve mennyi az építőanyagokban benne foglalt szürke energia (vagyis a ház összes építőanyagának előállításához felhasznált összes energia). Annyi könnyebbség volt talán, hogy két ember kapott egy feladatot, szóval meg lehetett osztani a munkát. Vagyis meg lehetett volna, ugyanis én a lakótársammal szerettem volna csinálni egyértelműen a könnyebb összeszervezhetőség miatt, illetve mert az egyik programot a kettőből nem ismertem, de sajnos ebből nem lett semmi mert ő máshova tervez (ő az egyetlen a studiobol aki nem Hydrára tervez, hanem egy maga választotta helyszínre csinálja a diplomáját), így nem volt hajlandó a kolit Hydrára tenni. Ekkor két lehetőségem volt. Vagy a hátralévő 5 napban keresek egy csapatot akihez csatlakozhatok, vagy tolom magam. Én az utóbbit választottam, mivel könnyebb feladatnak éreztem a sok munkát mint a szervezést, hogy hogyan és mikor találkozzunk, stb., stb. Ezzel az volt a gond, hogy nem lettem készen, pedig úgy dolgoztam mint egy őrült, befigyelt az első nem alvás is rögtön a félév elején ami elég kellemetlen jövőt sejtet... Szerdán kellett prezentálni a cuccot és keddről szerdára nem aludtam semmit, de így sem lettem kész. Saját magam elégedett voltam mert leszámítva a modellt és a kalkulációkat mindent megcsináltam, megértettem, hogyan működnek a szellőzési rendszerek, elemeztem a szigetet hová érdemes tenni egy ilyen épületet és alaposan megterveztem egy házat, ami helyi anyagokat használ szinte teljesen beton nélkül, környezetbarát módon építhető, valamit tudja az összes olyan trükköt amivel lehet csökkenteni a nyári felmelegedést illetve össze lehet gyűjteni a téli napsugarakat fűtés céljából. Szal összességében egy megalapozott és jól átgondolt megoldásnak éreztem a házat, amiből még hiányzott a számításokkal való alátámasztás, de mivel értettem hogyan működnek a rendszerek (szellőzés, árnyékolás, stb.) biztos voltam benne, hogy a számításokkal nem lesz baj, mert azok nélkül is látszik mi a helyzet. Nade.
 

 

Amikor elérkezett a prezentáció ideje kiderült, hogy a mi tanárunk egy egészen furcsa építészféle ugyanis semmi mást nem nézett csak azokat a rohadt grafikonokat. Komolyan. Ki voltak téve a tervek, kb 1:100-as részletezettséggel az 1:20 helyett és a csávó csak azt nézte hogyan mennek a vonalkák a grafikonon. És csodák csodája például már rögtön az első csoport megállapította, hogy ha a belső oldalra teszik a hőszigetelést akkor az kevésbé hatékony mintha a külsőre. Mert ezt mondta a grafikon. Jegyezzük meg ez nagyon fontos, hogy lássuk, hogy a grafikon mit mondd mert akkor az úgy is van...

Fantasztikus. Micsoda áttörés.

Komolyan grafikon kell ahhoz, hogy elhiggye, hogy a meleg levegő felfele száll, a hőszigetelés kívül jó és ha nem árnyékolom az ablakot akkor hőség lesz bennt? Igen. Ugyanis amikor sorra kerültem és látta, hogy nincsenek grafikonjaim, teljesen lecseszett még mielőttt elmondhattam volna amit akartam. Szerintem ez minimum szánalmas de inkább rémisztő "építészet". Az ugyanis kiderült a többiek előadásából, hogy azon kívül, hogy mint a majmok próbálgatták, hogy hova tegyék a hőszigetelést nem sikerült különösebben megérteniük semmit abból, hogy hogyan működnek ott az épületek. Arról nem is beszélve, hogy közük nem volt az 1:20 méretarányhoz... Ez most nyilván úgy hangzik, hogy mindenki hülye csak én nem, de tényleg úgy éreztem kissé... Mindenesetre elmondtam amit akartam, szerintem egy jó összefoglalása volt a technikáknak amit alkalmazhatunk ezen a területen, még akkor is ha nem volt ott a garfikon. Saját magamnak roppant hasznos volt, mivel most van egy alapom, hogy milyennek szeretném a házat gépészetileg meg épszerkileg. Igazság szerint lehet, hogy az elején említett haszontalansága ezeknek a feladatoknak nem is állja meg a helyét, mert valami értelmük mégiscsak volt. Ezt érzem a harmadik feladattal kapcsolatban is tulajdonképpen, amit csütörtökön kaptunk meg.
 

A neve Emotional Scenario. Eltérően a múlt heti szigorúan épszerkes logikás feladattól ebben az esetben kifejezetten személyes érzelmeket kell bemutatni. Azt várják tőlünk, hogyan érzünk a szigettel kapcsoaltban, illetve milyen érzelmeket kelt bennünk az életminőség növelése mint téma. Kissé megfoghatatlan de érdekes, és azt hiszem itt nincs rossz válasz, csak a saját érzések és ez elég felszabadító. Hiszen ha én félelmetesnek találok valamit akkor annak találom és kész, itt nincs jó meg rossz. Azon kívül, hogy írnunk kell erről, kell csinálnunk egy modellt, ami közvetíti az érzelmeinket. Hmm-hmm. Remélem ki tudok majd találni valamit egyenlőre nincs ötletem túl sok. Majd magambaszállok szépen és elmélkedem :)
 

További feladat mostanában a diplomázók közös szigetmodelljének elkészítése. Lesz egy nagy 1:20000-es modell (2 m hosszú) a szigetről, ahol lehet tanulmányozni a tipográfiát és be lehet majd jelölni mindeféle érdekeset. Első lépésként nekem kellett megrajzolni a googlemapses szintvonalas térkép alapján a cad-vonalakat amiket a lézervágó majd szépen ki tud vágni, és elkészíti a 25 réteget amiből a sziget áll. Ezt tegnap befejeztem, majd hétfőn lesz ezzel kapcsolatba további fejlemény. Frankó meló volt, kb 6-7 órán keresztül vonalakat másolni :) Nem mintha panaszkodnék mert magam választottam ezt a melót mivel egyszerű és viszonylag sok, így lehet később mikor kevesebb időm lesz kevesebbett kell majd foglalkozzak a közös dolgokkal, mint pl kutatás a sziget történetéről meg ilyesmik, amiket a diplomázók közösen csinálnak. Most majd még szerintem megépítem a 3d modellt is belőle mert az igen egyszerű innentől, de nagyon látványos ;)
 

A másik téma München, mivel ott jártunk múlt csütörtökön. Nem csak úgy mentünk, hanem a studio egy évvel ezelőtti munkái, a vaduzi vasútállomások voltak kiállítva a Müncheni Műszaki Egyetemen. Azt néztük meg, illetve a várost is úgy ahogy bár elég hideg volt. Vannak fennt képek. Sokkal többet erről nem tudok írni, talán még annyit, hogy milyen fain volt havasesőben hazavezetni éjjel 11-től hajnali 2-ig :) Az volt az este, amikor az egyik müncheni autópályán 100 autó ütközött össze.
 

 

A hétvégén itt volt a Livi egy napot, Ágival voltak mindenfele, ami mindenkinek jól jött mert ők meg tudák nézni a környéket (képek vannak), én pedig tudtam dolgozni a kolimon.
 

Aztán Ágica hazament hétfőn, majd kedden kapott egy emailt, hogy menjen interjúra Zürichbe uh. holnap reggel jön vissza :) hurrá! :) A további fejleményekről ezen a vonalon majd valamikor a jövő hét közepén tudok bármit is mondani legkorábban.
 

Most meg akkor nekiállok vagy elmélkedni, vagy a kis hülye kétkredites tárgyaimmal foglalkozni amik hétfőn meg kedden lesznek, vagy 3d modellt építeni... vagy szundítok egyet :)
 

Kapinak ezúton is gratulálok a diplomájához! Well done :)
 

Béke veletek!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vaduz.blog.hu/api/trackback/id/tr411854811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magas bubu 2010.03.20. 18:33:04

Köszi!

Immár közgazdászként mondhatom, hogy a grafikonok bizony fontosak.:D

Látom nagyon pörög a munka! Írjál gyakrabban bejegyzést.
süti beállítások módosítása